Creativiteit kent geen grenzen

Creativiteit is een begrip dat snel aan verandering onderhevig is. Was het een aantal decennia het domein van de Reclamemakers en de Designers, nu is het terrein ontzettend verbreed. Techniek en een totaal veranderende wereld in denken en doen heeft er voor gezorgd dat creativiteit inmiddels het domein van bijna iedereen is geworden. De creatieve Apps, Wickies, Devices, Platfora, Verdienmodellen en nog veel meer terreinen worden creatief omgespit. Het is iedere dag Oud en Nieuw waarbij het nieuwe nieuw vaak oud is in een nieuwerwetse verpakking omdat ons mediagebruik nogal anders is dan laten we maar zeggen 5 jaar geleden.
De Smart-Phone is niet meer weg te denken uit ons leven. We zijn dag en nacht connected. Voor het uitwisselen van pijntjes maar ook voor oplossingen. GPS en vele Apps wijzen ons de weg terwijl we luisteren naar non-stop muziek of streaming video’s.
Het aantal impulsen is dramatisch toegenomen en we weten ook vaak niet meer waar en wat we gezien hebben. De televisiegids is al lang niet meer ons handgereedschap maar Uitzending Gemist. We willen niets missen wat we willen weten maar we willen alles missen wat we niet willen weten. En dat kan.
De slag om de aandacht en het worden van een deel van het leven van de consumens is een continue creatieve slag geworden.
Wil je overleven dan moet je op z’n minst met een creatief onderscheidend product komen ondersteund met coole creatieve communicatie.
Video natuurlijk met de oneindige hoop dat het een Viral wordt en dat je opvalt in Sillicon Valley. Want dat is de norm. Je moet minstens zo bekend worden als Alexander Klöpping met zijn Blendle. Rijk hoeft niet maar roem wel. Roem is de Trofee van de Creativiteit.
Een Zilveren Beker of een Gouden Leeuw in Cannes is mooi maar ook al Old School. Roem en waardecreatie dat is de nieuwe beloning. We willen een Jobs of een Branson worden en van mijn part een Zuckerberg. Creativiteit is dus ook een spelletje geworden. Een spelletje met een hoge inzet. Een prachtig innovatief bedrijf en over 3 jaar maar weer een nieuw concept bedenken omdat er weer slimmere, creatievere concepten het schermlicht hebben gezien.
Maar bovenal geeft creativiteit met al zijn nieuwe werkterreinen veel satisfactie. En daar kan geen geld tegenop.

 

Joop de Boers

13-08 Creative Concepts