De nieuwe creatieven

De creatieve industrie is een van de ‘topsectoren’ die Den Haag ziet als motor achter innovatie en ondernemerschap. Er werken ruim 180.000 mensen in de branche, die samen een omzet genereren van ruim €7 miljard. De culturele en creatieve sector is volwassen geworden. Hoe blijf je als ondernemer bij in een snel ontwikkelende wereld en welke skills en talenten heb je nodig om ook zelf te blijven innoveren?
Onder andere door de economische verschuivingen hebben kleine ondernemers de afgelopen jaren kansen gekregen grote spelers te passeren en impact te creëren. De overvloed aan start ups is daar een voorbeeld van. Ook wereldwijd heeft Nederland een goede reputatie opgebouwd.
Maar het zijn niet alleen de creatieve start ups die de creatieve belangstelling hebben, kijk naar een wereldspeler als Heineken.
Heineken is op creativiteit gebouwd stelde de wereldwijde marketingbaas van de biermaker, Soren Hagh.
Heineken heeft een sterke creatieve reputatie, ooit neergezet door Freddy Heineken. Freddy was een zeer creatief mens en bemoeide zich altijd met het creatieve product, of dat nou de communicatie campagnes waren of de labels op de flesjes en de flesjes zelf. Beroemd is de lachende e in het merkbeeld. Freddy bedacht het en 50 jaar later imiteert Google de e van Heineken.
Freddy Heineken en nu ook Soren Hagh geloven heilig dat creatieve marketing de resultaten verbetert.
Deze filosofie krijgt een nog verdere verankering in het hele concern door een systeem in te voeren om medewerkers te laten snappen wat nou eigenlijk creatieve, onderscheidende communicatie is en hoe dat er uit moet zien.
De medewerkers krijgen trainingen om te laten zien en voelen waarom een 30 seconden commercial wel of niet aan de creatieve Heineken eisen voldoet.
Het moet een gezamenlijke standaard voor creativiteit neerzetten voor het biermerk.
“Creativiteit is een moeilijk te beredeneren onderdeel van Marketing/Communicatie, moeilijk om een gezamenlijke noemer te ontwikkelen bij je mensen. Iedereen denkt anders over wat creatief is of niet. Onze standaards zijn al aanwezig door de zeer creatieve onderscheidende commercials die het concern op de mat legde en waar grote internationale creatieve prijzen mee werden gewonnen. Maar het belangrijkste is dat de consument binnen 3 seconden voelt dat ze naar iets bijzonders kijken en blijven kijken in plaats van meteen weg te zappen”. Daar gaat het om zei Soren Hagh. Heineken moet bijzonder zijn, creatief zijn. Een marketing dimensie die veel bedrijven en managers vergeten. En of je nou een start up bent of een groot bedrijf, creativiteit is niet aan omvang gebonden, de regels van het spel zijn voor ieder bedrijf hetzelfde.

 

Joop de Boers

13-08 Creative Concepts