DoeCreativiteit

We hebben er met spanning naar gekeken, Google Glass, iWatch en meer van dit soort ontwikkelingen.
De verwachtingen waren groot op een enkele vooruitkijker en veel pessimisten na.
Google Glass is in een lade gegaan en de iWatch vecht een langzame dood.
De vraag is waarom redden deze catches het niet? Misschien is de mens toch iets teveel mens gebleven. Het gevecht tussen online technieken en de menselijke maat is in volle gang.
Je kunt niet zeggen dat de ene mens vol gaat voor de techniek en een ander niet.
Velen blijven liever langzaam klimmen naar een nieuwe wereld en is een iBook al heel wat. Natuurlijk kosten al die vernieuwingen geld en daar gaat het de producenten voor het grootste deel om.
Het gaat uiteindelijk om aandeelhouderswaarde en merkimago dat daar weer een grote bijdrage aan levert.
Maar waar zit nou het knelpunt van het niet doorbreken van veel van die vernieuwingen? Volgens mij is dat de menselijke inbreng waardoor je het gevoel hebt nog een bijdrage aan het resultaat te leveren en dat te beïnvloeden.
Wij willen als mens gewoon ook de credits krijgen voor een prestatie. Dat mag uiteindelijk geld opleveren maar het hoeft niet meer dan een biefstuk en een salade te zijn. Kijk naar de vele Start Ups. Dat begint met een geweldig creatief concept, geloof, enthousiasme en energie.
Natuurlijk als het even kan ook succes al was het alleen al om de investeerders tevreden te stellen.
De eigen inbreng dus, beïnvloeden van het resultaat, bevrediging van het gevoel dat het “ding” je in staat stelt om zelf nieuwe dingen te ontwikkelen. Daar gaat het om. De mens wil zelf een foto of een filmpje maken en niet alles maar opnemen met een brilcamera die alleen maar een diarreé aan beelden oplevert.
We willen iets maken en dat willen we tonen. Dan stimuleert de creativiteit en dat is nou juist zo dwingend bij mensen. Dat we uiteindelijk met een biometrisch paspoort onder onze huid lopen weten we ook wel.
Daarom heeft bijvoorbeeld VR (Virtual Reality) meer toekomst, je stapt in een beleving, je bent onderdeel van het gebeuren je creativiteit wordt geprikkelt. Dat je nog met een bioscoop op je hoofd loopt is een kwestie van tijd.
Het resultaat van het zelfdoendenken geeft aan dat mensen elektronica willen die de eigen creativiteit stimuleert. Dat het je in staat moet stellen om met nieuwe ontwikkelingen nieuwe ontwikkelingen te ontwikkelen.
Kijk naar de Start Ups die ons als een golf overspoelen. Daar ligt de ontwikkeling van het menselijk brein en dat geeft kansen om met nieuwe technieken en denkwijzen iets voor de mensheid te betekenen.
Google Glass nam al het initiatief van de gebruikers af. De iWatch doet dat al een stuk minder maar is functioneel niet echt een toevoeging van de menselijke maat.
Dat zijn allerlei Apps’ wel en die zitten  . . . gewoon op je Smartphone en Tablet.
Nu gaan we met z’n allen kijken waar die laatste vormen naar toe gaan? Groter, kleiner, onzichtbaarder, via projectie. Eén ding weten we zeker, techniek en media zullen doordenderen en wij gebruikers zullen omarmen of ontarmen. Als de mens maar creatief kan blijven.

 

Joop de Boers

13-08 Creative Concepts