Focussen. Niet-focussen

Je hoort en leest het links en rechts. Focussen. Het is zo ongeveer het woord van dit decennium in managementland. Of je nou een Start Up of een Scale Up bent, een Manager van een al langer bestaand bedrijf of een business cursus volgt, het F woord voert de boventoon. Ik plaats daar een groot ? bij. Nee ik zeg niet dat focussen verkeerd is. Maar ik zeg wel dat om te kunnen focussen je het niet-focussen zou moeten omarmen. Focussen kan altijd nog.
Het zit volgens mij zo: bij focussen maak je een keuze uit een aantal of een paar mogelijke richtingen. Maar zijn deze richtingen de gewenste om succes te bereiken?
Het niet focussen geeft je de mogelijkheid om ruimtelijk te denken en tot onderscheidende concepten te komen. Creatief en innovatief denken gaat juist beter bij het creëren van het opruimen van grenzen.
Met focussen, wat de mens het liefst doet, gijzel je het denkvermogen.
Je houdt je denken in vakjes. Het denken van de mens beperkt zich continue door vast te houden aan het bekende en niet als een soort ontdekkingsreiziger door zijn eigen mind op zoek te gaan naar het onbekende. Het denkavontuur tegemoet.

Wil je je bedrijf een nieuwe wending geven of een nieuw bedrijfsconcept of oplossing ontwikkelen dan kan dat het beste gebeuren door je denken niet in de weg te laten lopen door kennis, aannames en mensen die het beter weten.
Management adviseurs die stellen dat focussen noodzakelijk is om succes te hebben zijn niet de ontdekkers van vernieuwingen.
Banken, Advocaten, Managers en Patatbakkers focussen.
De Elon Musks, de Bransons, de Jobs, de Dysons, de Sinclairs en vele anderen creatieve concept denkers proberen juist zo onbeperkt en ruimtelijk mogelijk te denken. Open staan voor het onverwachte, het onmogelijke en het verassende. Met die denkwijze creëren ze al een enorme publiciteitswaarde voor het nog komende product of bedrijfsconcept.
Focussen kan altijd nog. Als het onderscheidend vermogen al gecreëerd is.
De nieuwe tijden vragen dus creatieve ruimte, geen beperkingen. Alles is mogelijk en alles kan in principe. Innovatie en verassing is vooral ook niet-focussen.

Joop de Boers
13-08 Creative Concepts
Auteur van het boek “8 seconden per dag werken”
www.8secondenperdagwerken.nl
www.13-08.nl
contact@13-08.nl